|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1a. KONTAKTHälsning |
Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök. |
Undviker kontakt genom att dra sig undan. |
Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. |
Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. |
Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1b. KONTAKTSamarbete |
Följer inte med trots flera försök att locka.Alt. provas inte i detta moment |
Följer med motvilligt. |
Följer med, men är inte engagerad i testledaren. |
Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. |
Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1c. KONTAKTHantering |
Avvisar med morrning och/eller bitförsök. |
Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. |
Accepterar hantering. |
Accepterar, svarar med kontaktbeteende. |
Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a. LEK 1 Leklust |
Leker inte. |
Leker inte, men visar intresse. |
Startar långsamt, blir aktiv, leker. |
Startar snabbt, leker aktivt. |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
2b. LEK 1 Gripande |
Griper inte. |
Griper inte, nosar bara på föremålet. |
Griper tveksamt eller med framtänderna. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
2c. LEK 1Gripande och dragkamp |
Griper inte. |
Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot. |
Griper, drar emot, men släpper och tar om.Alt. tuggar. |
Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper. |
Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker , alt. ruskar – även under den passiva delen – tills testledaren släpper. |
3a. FÖRFÖLJANDE |
Startar inte. |
Startar, men avbryter. |
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet.Båda gångerna |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3a. GRIPANDE |
Nonchalerar föremålet.Alt. springer inte fram. |
Griper inte, nosar på föremålet..Första gången |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.Andra gången |
Griper direkt, släpper. |
Griper direkt. Behåller föremålet. i minst 3 sek. |
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärksam och lugn – står, sitter eller ligger. |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. |
Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. |
Växlar snabbt aktiviteter under momentet.Alt. oro under hela momentet. |
5a. AVST.LEKIntresse |
Engageras inte av figuranten. |
Kontroll, avbrott förekommer. |
Intresserad. Följer figuranten utan avbrott. |
Intresserad. Vill iväg, enstaka starförsök. |
Mycket intresserad. Vill iväg, upprepade startförsök. |
5b. AVST.LEKHot/agg |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del. |
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del. |
Visar flera hotbeteenden under momentets första del. |
Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del. |
5c. AVST.LEK Nyfikenhet |
Går inte fram till figuranten. . |
Går fram när figuranten är aktiv på linjen. |
Går fram till den dolda men talande figuranten. |
Går fram till figuranten med låg kropps-ställning och/eller med tidsfördröjning. |
Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVST.LEKLeklust |
Visar inget intresse. |
Leker inte, men visar intresse. |
Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot. |
Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om. |
Griper direkt. Drar emot, släpper inte. |
5e. AVST.LEKSamarbete |
Visar inget intresse. |
Blir aktiv men avbryter. |
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. |
Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant. |
Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKN.Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKNHot/agg |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka hotbeteenden. |
Visar flera hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera hotbeteenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKNNyfikenhet |
Går fram efter det att overallen lagts ner.Alt. går inte fram. |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden. |
Går fram till overallen när föraren står bredvid. |
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKN Kvarstående intresse |
Visar inget intresse. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen. |
Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efter hand. |
Biter i eller leker med overallen vid 2 eller flera passager. |
7a. LJUDKÄNSL.Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
7b.LJUDKÄNSLNyfikenhet |
Går inte fram. |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. |
Går fram till skramlet när föraren står bredvid. |
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSLKvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSLKvarstående intresse |
Visar inget intresse. |
Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid 1 tillfälle. |
Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen. |
Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter eller leker med skramlet vid 2 eller flera passager. |
8a. SPÖKENHot/agg |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka hotbeteenden. |
Visar flera hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera hotbeteenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKENkontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse.Alt. engagerar sig inte. |
Tittar mot spökena då och då. |
Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan . |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena . Kortare avbrott. |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig framför eller bredvid föraren. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. |
Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr. |
8d. SPÖKENNyfikenhet |
Går framtill fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad.Alt. Går inte fram i tid. |
Går fram till fig. när föraren talar med fig och lockar på hunden. |
Går fram till fig. när föraren står bredvid. |
Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till fig. utan hjälp. |
8e. SPÖKENKontakt-tagande med figurant i spökdräkt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. Alt. Går inte fram i tid. |
|
Besvarar kontakten från figuranten. |
Tar själv kontakt med figuranten. |
Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2leklust |
Leker inte. |
Leker inte, men visar intresse. |
Startar långsamt, blir aktiv, leker. |
Startar snabbt, leker aktivt. |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
9b. LEK 2 gripande |
Griper inte. |
Griper inte, nosar bara på föremålet. |
Griper tveksamt eller med framtänderna. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
10. SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. |
Avtagande kontroller under lek / passivitet. Därefter oberörd. |
Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet. |
Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek / passivitet. |
Berörd, rädd.Alt. Vill lämna platsen, försöker fly.Alt. Föraren avstår skott. |